Forumindex
 Vanliga frågor  •  Sök  •  Medlemslista  •  Användargrupper   •  Bli medlem  •  Profil  •  Logga in för att läsa dina meddelanden  •  Logga in

 Räkans väg Nästa ämne
Föregående ämne
Skapa nytt ämneSvara på ämnet
Författare Meddelande
Ronny



Registreringsdatum: 11 november 2008
Inlägg: 1576

InläggPostat: 2013-08-01 10:54:32 Svara med citatTill överst på sidan

2500 ton
Så mycket handskalade räkor i lake säljs årligen i Sverige till grossister, restauranger och dagligvaruhandeln. Det är denna sort som ofta hamnar på räkmackan eller i salladen på restauranger.
Skalning i maskin
Räkor i lake kan också komma maskinskalade. Till skillnad från handskalning sker maskinskalning ofta på fabriker i Norden.
Enligtproducenterna får man ut mer kött per räka genom handskalning än via maskinskalning, som enligt dem också är mer energikrävande i form av vatten och elektricitet.




Transportrutter

ABBA SEAFOOD

Prod ca 800 ton handskalade räkor per år

Nettoomsättning: cirka 1,3 miljarder 2009

Fångas i Nordostatlanten, kokas (med skal) på båten, fryses ned och landas i Danmark. Därifrån går de med transport till de olika fabrikerna.

Tunisien

Räkorna fraktas med lastbil från Danmark till Genua i Italien. Därifrån fraktas de i kylcontainer med båt över till Tunis. Samma väg tillbaka men då .

Polen

Till Polen går transporten med lastbil från Danmark genom Tyskland till fabriken ca 20 mil söder om Gdansk. Transporten tillbaka går med lastbil till norra kusten och med färja över till svenska fastlandet.

Lettland

Till Lettland transporteras råvaran med lastbil till Nynäshamn och med båt över till Ventspils.

Total restid till och från Tunisien: Tre dagar i varje riktning från att den lämnar Danmark i fryst tillstånd

FELDTS FISK

Prod ca 1000 ton handskalade räkor per år

Nettoomsättning: cirka 429 miljoner 2009

Fångas i Nordostatlanten, kokas på båten, fryses ned och landas med båt i Danmark.

Marocko- Transporteras i huvudsak med lastbil, men också med båt till Marocko. Tillbakaresan till Sverige sker alltid med lastbil.

Bulgarien - Transporterasenbart med lastbil

Total restid till och från Marocko: Cirka en vecka fram och tillbaka från Danmark till Sverige

PANARTIC

Prod ca 525 ton handskalade räkor per år

Nettoomsättning: cirka 58 miljoner 2010

Fångas i Nordostatlanten, kokas på båten, fryses ned och landas med båt i Danmark

Polen

Transporteras med lastbil från Danmark till den egna fabriken Polen, på samma sätt tillbaka till Sverige.

Total restid: Ungefär en vecka, inklusive produktion. Enbart transport, en dag i varje riktning.

TL SEAFOODS

Nettoomsättning: cirka 19 miljoner 2009

Prod ca 150 ton handskalade räkor per år

Fångas i Nordostatlanten, kokas på båten, fryses ned och landas med båt i Danmark, ELLER går direkt med containerfartyg från Kanada till Estland.

Estland

Transporteras från Danmark med lastbil till Stockholm, färja över till Estland. Tillbaka till Stockholm med färja.

Total Restid: Dit 10-12 timmar plus färja. Retur färdigvara Estland- Stockholm, cirka 20 timmar inklusive färja.

Användarens profilSkicka personligt meddelande
Ronny



Registreringsdatum: 11 november 2008
Inlägg: 1576

InläggPostat: 2013-08-01 11:10:06 Svara med citatTill överst på sidan

Produktionen är en kostnadsfråga. Skulle vi mot förmodan få någon att skala våra räkor i Sverige, skulle ingen ha råd att köpa dem.

Sven-Eric Andersson, vd för Panartic som är en Skandinaviens största producenter av handskalade räkor i lake, förklarar att höga kostnader och brist på arbetskraft är skälen till att handskalning inte längre förekommer i Sverige. Med stigande råvarupriser på kallvattenräkor och ökad efterfrågan från länder som Kina och Ryssland, blir det mer lönsamt för företag med stora volymer att lägga skalningen i länder med lägre löner än i Europa.

Fram till mitten av 1990-talet skalade en av Sveriges största aktörer, Abba Seafood, sina räkor på den egna fabriken i Kungshamn. I dag sker skalningen i fabriker i Lettland, Polen och Tunisien. Produktionsdirektör Anders Gunnarsson anser inte att räkbranschen skiljer sig från någon annan industri som lägger produktionen utomlands av kostnadsskäl.

–Våra kollegor skalar i Bulgarien och Marocko. Vi söker alla länder som kan göra detta till en kostnad som fungerar. Ska vi ha en produkt med ett pris som någon är villig att betala, då måste arbetet göras i länder med lägre löner, säger han.

Och ju längre bort produktionen sker, desto lägre måste lönerna vara för att väga upp för de högre transportkostnaderna. Abbas räkor transporteras i drygt en vecka – först från Danmark med lastbil till Italien och därifrån vidare med båt till Tunisien och sedan tillbaka till Stockholm – innan de når de svenska kunderna.

Panartic som säljer 525 ton räkor per år skalar i den egna fabriken i Polen. Polen är optimalt ur ekonomisk och miljösynpunkt, eftersom det är närmaste landet från Skandinavien, säger Sven-Eric Andersson.

Transporten med lastbil från Danmark tar sju timmar i varje riktning, säger han.

–Vi har bestämt att vi inte ska gå längre bort än till Polen. Det är långt nog, anser våra kunder. De vill hellre ha en lite dyrare ”polsk räka” än en billigare från Marocko eller Tunisien.

















TL Seafood producerar 150 ton räkor per år, med skalning i Estland. Av dessa levereras cirka 20 ton till restaurang Heaven 23 i Göteborg som är berömd för sina stora räkmackor ”King Size”. Vd Tore Linchausen anser att det skulle innebära för stora risker med att låta räkorna skalas utanför Europa.























–Det är idioti att frakta räkorna så långt, det är alldeles för stora risker med hygien. Man vet inte om de ställer samma krav på hygien och hantering i Afrika som inom EU, säger Tore Linchausen.

För att minimera transporternas miljöpåverkan, och för att hålla nere kostnaderna, packar TL Seafood sina räkor i vakuumförslutna påsar i stället för i hinkar. Totalt sett sparar företaget 70 procent av lastvolymen, vilket är både ekonomiskt och mindre miljöpåverkande, enligt Tore Linchausen.

Så varför håller inte alla sin produktion inom Europa av hänsyn till miljön, och för att hålla nere transportkostnaderna? Enligt produktionsdirektör Anders Gunnarsson på Abba har man inte hittat fabriker med tillräcklig kapacitet i Europa. Därför måste man transportera sina räkor nästan 400 mil till Nordafrika.

–Det är klart att miljöpåverkan blir mindre om det är närmare. Hittar vi en fabrik i Europa och det är kostnadsmässigt försvarbart så flyttar vi. Men vi avstår inte från en tredjedel av vår produktion för att vi inte hittar någon annanstans att skala, säger Anders Gunnarsson.

Samtliga räkproducenter som SvD Näringsliv har pratat med hävdar att transporten i sammanhanget har en närmast ”obetydlig” miljöpåverkan sett till hela produktionscykeln. Det som är verkligt skadligt för miljön är själva trålningen. Det handlar om oljeutsläpp per kilo räkor.

Feldts Fisk, störst i Sverige när det gäller produktion av handskalade räkor, låter skala sina räkor i Marocko och Bulgarien. Martin Feldt, delägare på Feldts fisk hävdar att handskalade räkor har mindre miljöpåverkan än maskinskalade. Detta eftersom de handskalade fiskas ifrån världens räkrikaste vatten, där man endast behöver några deciliter bränsle för ett kilo.

–Räkor som går till maskinskalning fiskas på närmare håll, i mer räkfattiga vatten och kräver flera liter bränsle för ett kilo, säger Martin Feldt.

Vid handskalning får man också ut en större mängd kött per räka, vilket innebär att det krävs en större mängd maskinskalade för att få ut samma köttvolym.

–Det betyder att du behöver fler antal trålade sjömil för att få samma mängd mat på maskinskalade, säger Martin Feldt.

Trots att Feldts räkor transporteras så långt som till Marocko, säger Martin Feldt att företaget jobbar kontinuerligt mot en mer hållbar process. En tredjedel av Feldts räkor körs med lastbil från Danmark till Marocko där de skalas. Men det finns en noll vision för lastbilstransporter, som Martin Feldt hoppas ska vara uppnådd inom två år.

–Det är stor skillnad miljömässigt mellan att köra båt och lastbil. I Marocko har vi hittat ett sätt att kunna skala för en rimlig kostnadsnivå, samtidigt som det ligger såpass nära att du kan köra båt.

Användarens profilSkicka personligt meddelande
Nonki
Site Admin


Registreringsdatum: 10 november 2008
Inlägg: 1010
Ort: Lund Pattaya

InläggPostat: 2013-08-15 05:42:35 Svara med citatTill överst på sidan

Hej

Det låter ju helt tokigt.



Sad

Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postBesök användarens hemsida
Ronny



Registreringsdatum: 11 november 2008
Inlägg: 1576

InläggPostat: 2013-08-15 14:06:46 Svara med citatTill överst på sidan

Nonki skrev:
Hej

Det låter ju helt tokigt.



Sad


Ja och ännu värre konsumenterna tror att dom varit på västkusten och käkat färska räkor

Användarens profilSkicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:      
Skapa nytt ämneSvara på ämnet


 Hoppa till:   



Nästa ämne
Föregående ämne
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet





Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Thème original créé par ForumImages.
Thème myphpBB créé par myTemplate
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.